Vanlige feilkoder for nettbetalinger (Nets, Stripe, Visa og Mastercard)

Når en kundes kortbetaling på nett mislykkes, kan de se eller rapportere en feilkode. Her er en rask oversikt over de vanligste feilkodene - og hva de vanligvis betyr - på tvers av Nets, Stripe, Visa og Mastercard:

🔴 51 - Utilstrekkelige midler

Kortet har ikke nok penger til å fullføre betalingen.


🔴 05 - Ikke innfri

Et generisk avslag fra kundens bank. Ingen spesifikk årsak er oppgitt. Kunden bør kontakte banken sin for mer informasjon.


🔴 14 - Ugyldig kortnummer

Kortnummeret som er oppgitt er feil eller ikke aktivt.


🔴 54 - Utløpt kort

Kortets utløpsdato er passert.


🔴 57 - Transaksjon ikke tillatt

Kortet er sperret for denne typen transaksjoner (f.eks. internasjonale kjøp).


🔴 91 - Utsteder eller bryter er ute av drift

Kundens bank kunne ikke nås (ofte på grunn av midlertidige nettverks- eller systemproblemer).


🔴 96 - Systemfeil

Det oppstod en generisk behandlingsfeil i betalingsnettverket.


Stripe-spesifikke feilkoder (API-feilmeldinger)

Stripe bruker vennlige feilmeldinger som samsvarer med disse vanlige kodene:

card_declined - Tilordnes vanligvis til 05 eller 57

utløpt_kort - Samme som 54

feil_nummer - Samme som 14

utilstrekkelige_midler - Samme som 51

feil_cvc - Feil sikkerhetskode

processing_error - Samme som 96

utsteder_utilgjengelig - Samme som 91

autentisering_krevd - Betalingen krever 3D Secure / SCA-verifisering


💡 Nyttige tips til kundene:

  • Hvis feilen er card_declined eller 05anbefaler kunden å sjekke med banken sin - dette er vanligvis utenfor din kontroll.
  • Dobbeltsjekk alltid at kortnummer, utløpsdato, CVC og beløp er korrekte.
  • Hvis du ser autentisering_krevd Sørg for at kassen din støtter 3D Secure / SCA.
  • Ved vedvarende problemer kan det hjelpe å be kunden om å bruke et annet kort.

Trenger du fortsatt hjelp? Kontakt oss Kontakt oss