Kvitteringer for kontantbetalinger

Hvis en kunde betaler kontant, må du kanskje gi ham/henne en kvittering for å bekrefte betalingen, og hva betalingen gjaldt.


For å gjøre dette må du opprette en faktura som er merket som betalt - dette kalles en kontantfaktura eller kontantkvittering.


I Sharefox

  • Opprette en faktura for bestillingen og sende den over til ditt regnskapssystem (hvis du har en integrasjon)
    • Hvis du ikke har satt opp en integrasjon med et regnskapssystem, kan du laste ned bestillings-PDF-en og laste den opp i regnskapssystemet på en ny faktura)
  • På de relevante endringsordrene velger du "Handlinger" og "Endre betalingsmåte", velg "Faktura"
    • Dette vil sørge for at betalingen ikke blir inkludert i regnskapsfilene for ikke-fakturerte ordre.
    • Viktig: Fakturaen/ordren som ble sendt kunne genereres for hele ordren, bestående av flere endringsordrer. Så du må endre betalingsmetoden for alle de involverte endringsordrene.
      • Eksempel: En ordre ble betalt online, så ringer kunden inn og du utvider ordren (endringsordre 1 opprettes), deretter legges senere autopass til ordren (endringsordre 2)
      • Du vil nå sannsynligvis merke de to endringsordrene med betalingsmåten faktura, siden den opprinnelige allerede var betalt
        • Dette vil gjøre at den opprinnelige ordren vises i den nedlastbare regnskapsfilen, og endringsordrene vil ikke vises der. På denne måten unngår vi dobbeltregnskap av de samme endringsordrene.

I regnskapssystemet ditt

  • Gå til fakturaen og velg "Registrer forskuddsbetaling"(se hjelpeartikkelen fra Tripletex)
  • Kontantfakturaen ("kvitteringen") kan nå sendes til kunden enten via EHF, e-post eller skrives ut, avhengig av mulighetene i regnskapssystemet ditt.


Skjermbilde fra Tripletex' hjelpeartikkel:

Trenger du fortsatt hjelp? Kontakt oss Kontakt oss