Hvordan fungerer tilbakevendende betalinger?

En av de største fordelene med produktabonnementer er at tilbakevendende betalinger håndteres automatisk i løpet av abonnementets levetid:

  • Gjentatte betalinger initieres i bestillingsflyten (starter på bestillingsdagen)
  • Beløpet for gjentatte betalinger (for måned 2, 3, ...) inkluderer kun abonnementsartikler
  • Forvalteren kan justere gjentatte betalinger, for eksempel ved å forskyve eller flytte neste planlagte betaling, i samsvar med vilkårene og betingelsene

Hvor kan jeg se de tilbakevendende betalingene?

Du kan se de gjentatte betalingene for en bestilling under fanen Betalingerbestillingssiden. Dette inkluderer den første betalingen, alle gjentatte betalinger som har blitt behandlet, samt den neste planlagte betalingen.

Fra og med måned 2 vil det tilbakevendende betalingsbeløpet kun inkludere bestillingsvarer som er fysiske abonnementsvarer. Alle varer som er engangsleie eller engangskjøp, vil kun inkluderes i den første betalingen, og ikke i de påfølgende månedlige betalingene.


Hva er tidsplanen for tilbakevendende betalinger?

  • Den første betalingen gjøres ved bestilling
  • Betalingsdatoen for den aller første tilbakevendende betalingen, dvs. 2. leiemåned, kan justeres manuelt av en butikksjef for å gjenspeile behovet for transporttid eller andre forberedelser ved den første leveransen. Som standard er verdien satt til 45 dager, men den kan konfigureres for å oppfylle virksomhetens behov (kontakt support).
  • Deretter er intervallet mellom påfølgende betalinger satt til 30 dager som standard. Dette kan justeres i henhold til dine forretningsbehov (kontakt support).
  • Betalinger avsluttes når bestillingen avsluttes, abonnementet avsluttes helt av brukeren (hvis nettstedet er konfigurert som sådan, les mer her), eller hvis det avbrytes manuelt av administratoren

Hvordan justerer jeg neste planlagte betaling?

Butikksjefen kan justere neste planlagte betaling på følgende måte:

  1. Kan deaktivere neste planlagte betaling, i tilfelle et avbrutt abonnement 
  2. Kan endre den planlagte datoen, forskyve den med noen dager for å gjenspeile en forsinkelse i leveransen eller av andre grunner, etter avtale med kunden

Merk: Du må aldri endre neste planlagte betalingsdato til en dato i fortiden. Det vil deaktivere betalingen, og du vil ikke kunne redigere den igjen. Bruk kun datoer i fremtiden.

Butikksjefen kan ikke endre beløpet som skal registreres, men kan be support om hjelp til å legge til for eksempel en engangsrabatt eller en gjentakende rabatt etter avtale med kunden


Hva skjer hvis en planlagt betaling uteblir?

Hvis en planlagt gjentakende betaling mislykkes, vil systemet utløse et sett med varsler og deretter prøve på nytt etter et visst antall dager (standardinnstillingen er 3 dager), som følger:  

  • En e-postmelding vil bli sendt til butikksjefen
  • En e-postmelding vil bli sendt til brukeren med en oppfordring om å logge inn i systemet og autorisere betalingen med et nytt kort.
  • Systemet vil planlegge et nytt betalingsforsøk etter 3 dager. Denne verdien kan justeres basert på bedriftens behov (ta kontakt med support).

Når brukeren logger seg inn i nettbutikken, vil de kunne identifisere bestillingen med mislykkede betalinger under siden "Mine leieavtaler", etter at de har logget inn.

Hvis kortoppdateringen er vellykket, vil brukeren motta en ny kvittering som gjenspeiler den nye betalingsmåten (f.eks. kortets "maskenummer" hvis det brukes et nettkort), og den normale syklusen for gjentatte betalinger vil bli gjenopprettet.

  • En ny betaling vil bli planlagt med det angitte månedlige intervallet (f.eks. 30 eller 31 dager) etter den opprinnelige forventede datoen for den siste betalingen. Hvis dette viser seg å være i fortiden (f.eks. hvis det har vært mange mislykkede betalingsforsøk), vil den bli planlagt i morgen , og manageren vil motta et varsel via e-post

Hvis du har ytterligere spørsmål, kan du kontakte Support på support 

Trenger du fortsatt hjelp? Kontakt oss Kontakt oss